Validação de um serious game para atendimento ao bebê: estudo metodológico
Validation of a serious game for baby care: a methodological study

Rev. Enferm. Atual In Derme; 95 (36), 2021
Publication year: 2021

Objetivo:

validar a usabilidade e aplicabilidade de um serious game sobre assistência ao bebê menor de um ano em parada cardiorrespiratória, na perspectiva de profissionais de enfermagem de um serviço de pronto atendimento.

Método:

estudo metodológico que utilizou Design Participativo e o instrumento EGameFlow. Os sujeitos foram nove profissionais de enfermagem de uma Unidade de Pronto Atendimento. Os dados foram coletados por meio de grupo focal e submetidos à análise categorial temática.

Resultados:

todas as dimensões do instrumento EGameFlow mostraram-se adequadas. A discussão em grupo permitiu a configuração de duas categorias 1) Dificuldades vivenciadas pela equipe no uso do Reanimabebê; 2) Reanimabebê: inovação tecnológica e realismo como estratégias para a educação permanente. Os resultados foram consolidados com base na avaliação do game pelos profissionais.

Considerações Finais:

a ferramenta constitui-se adequada para aplicabilidade, além de ser inovadora, didática e próxima da realidade vivenciada.

Objective:

to validate the usability and applicability of a serious game about assistance to infants under one year of age in cardiac arrest, from the perspective of nursing professionals in an emergency care service.

Method:

methodological study that used Participatory Design and the EGameFlow instrument. The subjects were nine nursing professionals from an Emergency Care Unit. Data were collected through a focus group and submitted to thematic categorical analysis.

Results:

all dimensions of the EGameFlow instrument proved to be adequate. The group discussion allowed the configuration of two categories 1) Difficulties experienced by the team in the use of Reanimabebê; 2) Reanimabebê: technological innovation and realism as strategies for permanent education. The results were consolidated based on the game's evaluation by the professionals.

Final Considerations:

the tool is suitable for applicability, in addition to being innovative, didactic and close to the experienced reality