Indicadores para avaliação da qualidade da assistência de enfermagem: estudo descritivo-exploratório

Online braz. j. nurs. (Online); 16 (2), 2017
Publication year: 2017

Aim:

to identify the main indicators for assessing the quality of nursing care from the perspective of nurses.

Method:

this is a descriptive-exploratory study involving a qualitative approach, with 14 nurses from the medical clinic units of a university hospital in Rio de Janeiro. The data were collected by semi-structured interview and treated by descriptive statistics and content analysis.

Results:

according to nurses' reports, the three priority indicators were: incidence of pressure injury, incidence of fall, and incidence of phlebitis.

Conclusion:

The evaluation of the risk factors that may trigger pressure injury, fall and phlebitis are within the scope of the nurse, who can develop preventive strategies that are based on nursing protocols such as change of position, evaluation and change of vascular access devices.(AU)

Objetivo:

identificar os principais indicadores para avaliação da qualidade da assistência de enfermagem na perspectiva de enfermeiros.

Método:

pesquisa descritivo-exploratória, de abordagem qualitativa, com 14 enfermeiros de unidades de clínica médica de um hospital universitário do Rio de Janeiro. Os dados foram coletados por entrevista semiestruturada e tratados por estatística descritiva e análise de conteúdo.

Resultados:

segundo relatos dos enfermeiros, os três indicadores prioritários foram: incidência de lesão por pressão, incidência de queda e incidência de flebite.

Conclusão:

A avaliação dos fatores de riscos que podem desencadear a lesão por pressão, a queda e a flebite está no âmbito de atuação do enfermeiro, que podem desenvolver estratégias preventivas que se alicerçam em protocolos de enfermagem, como a mudança de decúbito, a avaliação e troca de dispositivos de acesso vascular.(AU)